= ikaazuhari.blogspot.com: makanan di Malaysia yang mengemukkan Img:hover { -moz-transform: scale(0.8); -webkit-transform: scale(0.8); -moz-transition: 0.5s; -webkit-transition: 0.5s;}

makanan di Malaysia yang mengemukkan

Situasi 1
Aku : ma , kakak nok diet . tengok , dah macam gemuk dah ni
Puan mama : ok , diet la
Aku : tengok tu , bukan nok bagi semangat , sampai hati jawab sambil lewa
Puan mama : *sengih
Tiba-tiba lalu dekat depan kedai kek cheese leleh
Aku : mamaaa , beli kek . macam best . terliur *sambil tarik-tarik tangan beliau
Puan mama : ok , yang tadi nak diet kan
Aku : makan sikit je . nanti kakak diet la

Situasi 2

Puan mama : kakak , baju awak macam ketat . awak dah gemuk
Aku : eh ! biar betul ? malunya *sambil pusing kiri kanan -,-‘
Puan mama : tu la makan non stop , makan tidur makan tidur . dah gemuk dah
Aku : mana ada . kakak tak tidur pun . mama yang marah kakak tidur . lepas subuh mana ada tidur dah
Dan sambil itu aku ke dapur mencari makan

Situasi 3                                                                                                                                
Aku : mama , takleh jadi ni , esok petang jom kita g jogging , memang kena kurus dah ni . badan dah naik dah ni
Puan mama : yela . dah tu g jela esok
Aku : mama kena teman kakak , mana boleh g sorang . nanti kena culik
Puan mama : mama takda masa . hujung minggu ni la
Aku : ok , takpo , nanti kakak nok beli basikal . nak round hari-hari bagi kurus . baru lawa . 
Puan mama : ok , kita tengok
Aku : ok , kita kena kurus ma , badan kena jaga . nanti tua tak sakit-sakit pon
Puan mama : *kerling dekat aku sambil senyum agak sinis
Sambil tu tangan leka menyuap baki kek cheese leleh ! hoho

Situasi 4
Puan mama : malam ni macam nak g pasar malam
Aku : jom ma , kakak janji tak akan beli makanan
Puan mama : ok , kita tengok
Sampainya di pasar malam , mula-mula jalan saja tanpa terliur tapi mata dah toleh dekat cocoanut shake ! tapi otak boleh lagi proses NO ICE ! HAHAHA . tapi bila jalan balikkkk
Aku : mama , nak air cocoanut shake
Puan mama : ok , g la
Aku : kakak order , nanti mama belanja eh
Bila dah dapat green light , bukan kata air , makanan sampingan juga dah aku tapau . hotdog cheese pulak tu . dan bila nak balik pula , dalam kereta
Aku : ma , bestnya ni . cheese dia meleleh
Puan mama : ohyee . yang tadi kata taknak beli makanan pon
Aku : eh ! lupa ! hahaha
Puan mama : *sengih juaa
Aku : alaaaa , malam ni . esok janji taknak makan banyak . nak eksesais . tak makan cheese dah pon
Puan mama : esok awak puasa la , puasa sunat isnin khamis
Aku : ok , great idea . nanti boleh tambah pahala dan badan pon balik asal


Dan ok assalamualaikum ! hehehe . panjang benau mukadimah aku untuk entri kali ni , bukan apa , siapa yang senasib dengan aku mesti tahu . dulu waktu belajar , makanan terhad . nak masak apa-apa pun kena berkira , faktor kewangan utamanya lepas tu stay dengan kawan-kawan , bila nak masak . takda sampai hati nak makan sorang yedak ? tapi bila dah balik rumah sendiri . apa kau nak makan , kau dapat . tambah pulak ada skill memasak macam aku ni . hahaha . rasanya dapur tu dah jadi tempat febret aku dah . apa yang aku nak makan , aku buat . walau kadang-kadang pernah juga mintak tolong dengan abang google tapi tak apa , malu ber google , masakan tak sedap , so kena rajin godek macam-macam menu yang senang , sedap dan mengenyangkan ! sampai sekarang aku dah buat satu buku masakan yang aku suka dalam buku . jenuh juga menulis tapi insyaallah berguna . so , dear future husband aku , awak nak makan apa-apa esok , Insyaallah saya get ready kan . dan dengan syarat awak mesti telan dan habiskan walau tak sedap . well , at least hargai la apa yang saya masak kan ? dan ok . aku dah melalut jauh dah ni . dan apa aku nak cakap , once dah ada kelebihan berada di rumah sendiri ni , satu yang bakal jadi ialah kau akan makan non stop ! HAHAHA . percaya la cakap aku . dengan keadaan nak makan anytime pon boleh , kau akan jadi lalai . ihikss .  macam aku , aku makan saja . kalau takda makanan , aku gigih juga cari resepi nak masak apa-apa . dan sekarang , aku dah bambam sampai makcik aku panggil aku “kakak dah bolat” well , its cute nickname actually tapi agak sedih ok . HAHAHA . dan kalau korang perasan , aku ni suka dengan cheese dan mungkin juga segelintir akan fikir , sebab tabiat aku yang agak suka cheese tu boleh mengundang bambam aku , rasa nya tak sebab aku dah belajar dan ternyata yang menyumbang kearah bambam itu adalah dengan makan mayonis . tak percaya , tengok list ni .



list ni aku belajar dari seorang yang berpengalaman dan juga merupakan pakar makanan. so , dari situ aku sangat beringat dengan apa aku makan . Alhamdulillah . berkesan rupanya puan tu ajar aku dulu kala . hehe . dan sekarang , disebabkan aku rasa gaya hidup aku yang dah agak tersasar jauh sikit dengan gaya aku dulu , jadi aku dah ambil keputusan nak hidup cara lebih sihat . bagi aku , nak kurus itu bukan semata-mata nakkan body model bak Barbie doll tu tapi its about our healthy . yala . kan semua penyakit bermulanya dari perut , selagi boleh elak tu , teruskan elak . dan memang , setiap penyakit tak ada siapa pun nak tapi selagi boleh elak . why not ? so , ayuh ! hidup cara sihat . sehingga aku update lain entri

No comments:

Post a Comment

hak milik kekal syafiqah zuhari